Kielellinen tietoisuus ja vieraan kielen oppiminen
Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa Jyväskylässä tutkitaan kielitietoisuutta. Tutkijoiden mukaan kielellinen tietoisuus tarkoittaa lapsen tietoisuutta sekä kielen rakenteellisista että sen merkitykseen liittyvistä seikoista. Se viittaa siihen, miten lapsi tietoisesti havaitsee ja ymmärtää erilaisia kielellisiä yksiköitä (esim. sana, tavu, äänne), kielen välittämiä merkityksiä (esim. sanojen monimerkityksisyyttä) ja kielen käytön piirteitä (esim. murre-erot, kirjakielen ja puhekielen ominaisuudet jne.).
Tutkimusprojekti pyrkii tarjoamaan suuntaa-antavia vastauksia muun muassa kysymyksiin:
- Millaisista osatekijöistä kielellinen tietoisuus koostuu?
- Onko kielellisesti tietoinen lapsi vahvempi äidinkielen taitojen hallinnassaan?
- Miten äidinkielen ja vieraan kielen taidot kytkeytyvät yhteen? mikä osuus kielellisellä tietoisuudella on tässä?
- Onko kielellisesti tietoinen lapsi myös hyvä vieraan kielen oppija?
- Millaiset opetuksen menetelmät ja oppimisympäristöt kannustavat lasta oman kielitajun kehittämisessä?
- Voidaanko tutkimuksen tulosten perusteella kehittää äidinkielen ja vieraan kielen opetuksen tarpeisiin soveltuvia testejä - esimerkiksi opettajan työkaluksi lapsen kielellisten valmiuksien arvioimiseen?
Kielitietoisuus ja kielenopetus - dialoginen näkökulma
- tutkija Hannele Dufva kertoo mm., mitä tutkitaan kun tutkitaan kielitietoisuutta